Eerste VR App in App Lab

Als je met VR bezig bent en dan vooral geïnteresseerd in handtracking op de Oculus Quest, wordt het tijd om eens diep in de materie te duiken. Hoe maak ik zelf een VR app?

In 2015 heb ik al eens een VR/AR masterclass gedaan om meer te weten te komen hoe je een VR/AR experience moet aanpakken. Storytelling en hoe krijg je iemand mee in wat je laat ervaren. Bijvoorbeeld met geluid de aandacht trekken of de rendering beperken met een klein lichtje bijv. van een kaars. Alleen het verlichte deel is dan gerendered en dat scheelt performance, maar ook de focus.

Sinds mijn hernieuwde contact met de sint Maartens Kliniek in Nijmegen, ben ik een handtracking demo app gaan maken voor de Quest. In 2018 heb ik meegewerkt aan een VR4REHAB hackaton bij de sint Maartens Kliniek om VR in te zetten voor revalidatie. De vraag was toen aan het team waar ik zat: Is het mogelijk een VR app te ontwikkelen waar kinderen uit de piratengroep thuis met vriendjes kunnen blijven oefenen. Een goeie continuering van de revalidatie verhoogd enorm de kans om later een normaal leven met de disfunctionerende hand en arm te hebben. Door een hersenbeschadiging (cerebrale parese) is de hand / arm aangedaan. De kinderen oefenen in een piraten pak en revalideren in spelvorm.

In december 2020 heb ik een mogelijke methode gedemonstreerd om op een veilige manier remote te kunnen werken in VR. Daarnaast ben ik begonnen met studeren op het bouwen van een revalidatie spel voor de Oculus Quest. Het doel was handtracking te gebruiken omdat de controllers vaak te groot zijn voor de kinderen. Daarnaast hebben ze ook last van de aangedane hand. Het bedienen van de knoppen is dan lastig.

Na ca. 8 weken studie en bouwen/testen, is het gelukt om een app te bouwen, waar met handtracking ballen, kanonskogels en met blokken kan worden gewerkt. Het wisselen van de scenes gebeurd met pushbuttons en kan zonder het gebruik van controllers worden gedaan. Het heeft mij een hoop inzicht gegeven wat nodig is om je idee om te zetten in een VR app. Handtracking staat nog in de kinderschoenen, maar heeft een grote potentie. Het maakt het werken in VR een stuk natuurlijker.

De eerste versie wacht nu op publishing van Oculus App Lab om op een eenvoudige manier te installeren op de Quest. De demo app is gratis te installeren wanneer de validatie voltooid is:

https://www.oculus.com/experiences/quest/4266350876708239/

Ik blijf verder ontwikkelen, want terugkoppeling is ook iets wat een fysiotherapeut graag wil hebben. Je wilt ook de progressie kunnen meten.

Wat ben ik te weten gekomen in dit project?

  • Wat is de ervaring van kinderen en therapeuten in een gedeelde VR wereld
  • Bouwen van de app in Unity
  • Programmeren in C# voor Unity, ook bestaande scripts gebruiken en ombouwen.
  • Handtracking gebruiken met behulp van derden tools
  • Gebruik van Oculus App Lab en de eisen die aan een App worden gesteld.
  • Android Studio om de app te maken met de juiste rechten.
  • Door het validatie proces van Oculus komen.

Met dank aan de de tutorials van Tony SkarredGhost met z’n Unity Cube https://skarredghost.com/2021/03/24/unity-unwanted-audio-permissions-app-lab/

Update mei

De app is online in de App Lab store! Dankzij een aanpassing volgens de leasons learned van Tony heb ik de rechten op de mircofoon aangepast in de androidmanifest file. Export de build naar een map en open deze met androidstudio. Wijzig de androidmanifest (delete de rechten op microfoon) en Rebuild de apk. (ook de juiste vertificaat store instellen!)

de App is te vinden in de Oculus App Lab store :

https://www.oculus.com/experiences/quest/4266350876708239/

Cinema experience in VR?

VR disruptive for cinema visits?

Blockbusters are made to be seen on the big screen in the cinema, razor sharp and with Dolby Atmos sound. Christopher Nolan is one of the last directors to have had a major cinema premiere with Tenet. He is horrified that his film would be viewed on a telephone on the train. We didn’t campaign for that at beautiful locations for months.

Now that we are glued to home by Covid-19, is VR a possibility to experience the cinema at home? I made an attempt to find out with a VR headset and wireless headphones I already had. New and Legacy gear from the man cave on the attic!

>10 year old wireless Philips headphone with surround soud

What is the setup?

  • Oculus Quest 2 (light and sharp display of almost 3K per eye).
  • Game pc with NVidia GTX 1660Ti video card, 32 GB memory and AMD FX6300 6 core CPU, Samsung SSD 860 EVO.
  • Philips wireless headphones SBC HC8855 with surround sound.
  • Virtual Desktop runs on the Quest, which connects to the streamer on the PC via WiFi. Environment is dark Cinema. PC desktop can be seen on virtual cinema screen.
  • PowerDVD20 runs on PC to play all kinds of movies. 3D and 4K. Movies can be played from Blu-ray player with disc or as file.
  • The sound from the PC does not go via the Quest but directly to the Philips base station that controls the headphones.
  • Dedicated WiFi router for Quest and PC connection. (Netgear Nighthawk 7000)

To keep the latency on the WiFi as low as possible and to achieve an almost network quality, I used a dedicated WiFi router only for the HMD. The PC has a network connection with this Access Point and is in the same network. First I tried the basic WiFi connection I have.

What is the ultimate goal?

You are in a virtual cinema (unfortunately the only one) to watch a (3D) movie with a surround sound on a large screen. Nice or not? And at your home on the couch.

How is the experience? Scenarios:

1. First, via the existing Netgear Orbi Pro, a connection to 5 GHz WiFi. The latency in the Quest via the Virtual Desktop App is: 21 ms Codec HEVC (auto in streamer)

A. The sound goes to the Quest via WiFi. Headphones directly connected to the Quest. Latency is: 21 ms

B. Mute sound to Quest in the Desktop Streamer and the headphones directly on the PC. Latency is: 22 ms with film running 26 ms       

2. Connect Quest and PC to a dedicated Access point (Netgear R7000). The latency measured in the Quest Virtual Desktop App is: 18-22 ms with movie 25 ms, Codec on H264 (we now have a dedicated network). Connection speed WiFi is 860 Mbps

A. Let sound run directly through the PC, so that the stream only contains images.

Settings dedicated router:

https://kb.netgear.com/000060378/Which-Dynamic-Frequency-Selection-channels-does-my-NETGEAR-device-support  DFS on 80 MHz

• Router in Access mode

• WiFi 5 GHz

• Quest over WiFi and PC 1 GB wired.

• DFS (Dynamic Frequency Selection channels on 80 MHz (Quest uses 80 MHz) set 5 GHz to one of these channels 58, 106, 122 to use. (Channel 56 used. (no DFS channel 58 available)

Result and best experience:

Both options with WiFi had a good performance!

Option 1 B:

Sending sound to wireless headphones via the PC and switching it off in the VD streamer is the best audio experience. Image in Quest at 90 Hz.

The Quest only gets image. Connecting the headphones to the Quest did not produce good sound. Wired headphones on the Quest are possible, but no surround sound.

Unfortunately, the wireless headphones cannot be connected to the Quest. Because of this you are condemned to sit near the PC anyway. With the Orbi Pro router and satellite, an average bit rate of 650 Mbps can be achieved at 5 GHz. The 90 Hz option in the VD app did not seem to work, although Quest and the VD were set to 90 Hz.

PowerDVD20 does play content in the Quest when a movie is stored as a file on the PC, but when a Blu-Ray is started in a player, it can only be seen on the screen. It cannot be seen within the headset. Also tried with another stream program like vSpatial, but no active Blu-Ray screen here either. It seems that the streaming software does not transmit a Blu-ray on this screen. It can also be restricted within PowerDVD20. DVD does work.

Option 2 A:

Even with AP and headphone transmitter both on the attic, I could sit downstairs (two concrete floors) in a relax chair watching movies with great video and audio quality.

Thuiswerken tijdens de Corona crisis

Lockdown, blijf thuis.

Vanaf 12 maart Nederland in lockdown. Sinds februari werk ik bij KPN IaaS in Apeldoorn. IaaS bestaat uit een groot Enterprise virtueel hosting platform. Het managen daarvan gaat ook vanuit kantoor, remote naar servers op de verschillende datacenters van KPN. In dat opzicht werk je eigenlijk niet anders dan zoals een klant van KPN dat doet.

Door de intelligente Lockdown afgekondigd door de regering, moeten KPN medewerkers ook thuis blijven en remote werken. Het uitvoeren van het werk verschuift dus van het kantoor naar thuis. Behalve dat je je collega’s niet fysiek ziet verandert er eigenlijk niet veel.

Videoconferenties via Skype en Teams

Vooral met veel deelnemers kan het vermoeiend zijn al die non-verbale info op te pakken. Aan een vergadertafel kijk je de spreker aan en ziet niet hoe een andere collega reageert. Nu wel in teams. Verder is het veel makkelijker om collega’s die je normaal ook niet tegenkomt op kantoor te zien in een video call. Een probleem bespreken is nu veel makkelijker met alle mensen in een call. Teams kan nu ook 3×3 videoschermen laten zien. Zoom zelfs nog veel meer.

Aanpassingen thuis?

Heb ik veel aanpassingen moeten doen aan mijn thuis kantoor? Nee, dat was al uitgerust voor remote werken. Meerdere monitoren en een snelle internet verbinding. Wat ook belangrijk is, dat je een goede bureaustoel hebt. Ook thuis zit je veel uren achter je bureau. Ik heb op zolder een kantoor / mancave en loop echt regelmatig trappen om een kopje koffie te nemen beneden. Het is net als met reizen in de auto: 2 uur een pauze en benen strekken.

Voor een beter beeld op de camera heb ik een licht doorlatend zonnescherm op mijn Veluxdakraam gezet. Hierdoor is de belichting op je gezicht een stuk diffuser en beter voor een video call. Video camera op goede hoogte is ook van belang. Normaal beeld vanaf een laptop “kijkt” een beetje omhoog. Beter is de laptopcamera op ooghoogte te zetten. Het beeld wordt dan een stuk natuurlijker.

Terugkeer naar kantoor

Als iedereen weer naar kantoor zal gaan, zijn er een aantal zaken wel verandert. Ook op kantoor moet een 1,5 m afstand in acht worden genomen. Dat betekend dat er ook op kantoor je via Teams een scherm moet delen om samen iets te doen. Het enige verschil is dat je even je collega fysiek kunt aanspreken. Eerlijk gezegd zou dat voor mij geen enkel verschil zijn met het huidige werken vanuit huis.

Ik denk dat misschien twee dagen op kantoor alleen zin heeft als er een teammeeting of presentatie wordt gegeven. Elkaar fysiek tegenkomen heeft wel een functie. Een teammeeting online is toch meer een presentatie voor een groep. Ook de virtuele borrel voelt zo. Je praat tegen een scherm met gezichten, die van alles en nog wat aan het doen zijn. Je bent altijd aan het kijken wat er gebeurd. In een informele meeting spreek je steeds collega’s 1 op 1 of een klein groepje.

Een ander hulpmiddel om #WFH (work from home) en privé te scheiden is je te kleden zoals je naar kantoor zou gaan. Op de hete dagen trok ik na werktijd een korte broek aan om in de tuin te zitten.

Hoe verder in de toekomst?

Ik verwacht, dat er veel meer thuis gewerkt gaat worden. Minder reiskilometers en minder files. Het is natuurlijk voor iedereen anders hoe die deze manier van werken ervaart. Als je schoolgaande of kleine kinderen hebt is dat natuurlijk anders. Een eigen kamer/kantoor helpt dan wel.

Behoefte aan kantoor m2 zal een stuk minder nodig zijn. Schattingen lopen uiteen van 30 tot 50%. VDI (virtuele desktop) infrastructuur vanuit het datacenter zal groter worden. Een desktop in de Cloud, ook voor grafische 3D applicaties. Video bellen wordt steeds meer een standaard. Wellicht in de toekomst ook meer meetings in Virtual Reality. Zakelijk reizen zal een stuk minder worden is de verwachting. Maar dat in een ander blog.

Note: Van de 6 maanden opdracht heb ik 5 maanden vanuit huis gewerkt.

Remote Office in VR

Mark Zuckerberg thinks the VR headset is the solution for future housing problems. Link by RoadToVR (direct link facebook)

If it’s possible to work everywhere with your personal remote office in a Headset and the possibility to work together with colleges by sharing screens and videoconferencing, then he has a point.

Nowadays people works in smaller teams by scrum squads and mostly remote to datacenters. So you can work remote from other locations and also connect colleges any moment.  

What is mostly in place now?

Remote workers can use a VPN connection to connect their business applications and mail, login to remote virtual desktops, Apps by VMware WorkspaceOne or connect by Citrix to business Apps and more. Communication by (mobile) phone and skype or facetime or other videoconferencing tools.

Most work is output driven and can be don also on every remote workspace. You only need a good laptop or tablet with internet connection. Most people do maybe already of their work on a smartphone. With the intelligence of the smartphone it is sometimes faster to write an article than on a laptop.

New remote workspaces.

With the introduction of VR and AR, we can connect in the headset to a remote workspace. Like the home office, we can connect to a virtual desktop in a datacenter (Company office) and do our work. With the ongoing development of the headsets, the quality and easy to where is no problem at all to work for longer periods in a VR world. In your virtual office (looks like you are anywhere in the world) you have the company work environment in front of you. Collaboration with peers is just a click away.

Now we have simple avatars, but in the future this projection of you is real-time and in real person. Face expressions will be available.

People from around the world can join teams from everywhere. Working on 3D objects in VR is possible, not only working on documents! The housing problem Mark is thinking about could also a small home in India.

With AR we can join teams in real life with colleges in the same room. Work on the same project that is projected in our space. Matter of time to use this. Designing cars and step into the just build interior is one of the benefits.

See Varjo predictions Varjo’s headset has an extra display in the centre of your eye with retina resolution, so ultra sharp vision.

How long does it takes? Some people say 5 years other 10 years. All great changes and inventions takes time. Looking back it’s easy to see what the difficulties are and how long it takes to embraces new methods. Mark focus is 2030.

Oculus Quest Link Bèta test

My first experience with Quest Link is just amazing. After update to firmware 11.0.0.180 in the Quest and installed the Oculus Home software on my PC, should Link worked? I had ordered an USB 3.0 extension cable and a USB 3.1 A to C connector. Total length is 5+1 = 6 meter.

PC configuration is not the latest, so would it work? ASUS mainboard M5A97 EVO R2.0 has two USB 3.0 ports. The free one has a connection, but when started in Quest, the application on the PC is moving, but the screen in the Quest was black. I checked the log files in Oculus application and found that my ASMedia USB controller is supported. Removed the WiFi USB dongle and replaced it with the Quest cable, now Link was working!

With the Velcro cable binder its easy to fixed the cable to the headset.

Only the warning PC is not compatible with the minimal requirements is a small problem, but did not harm the experience. The AMD FX-6300 Processor is not compatible. Maybe hack the configuration json file in Oculus Software.

note: add processor type AMD FX-6300 did not work in config file.

My Configuration:

PC specs: ASUS M5A97 EVO R2.0 , AMD FX-6300 6 core 3.51 GHz    , 32 GB mem, NVIDIA GeForce GTX 1660 Ti 6 GB mem.

Quest connection to PC: 5 meter DeLock Extension cable USB 3.0 A to USB 3.0 A female, USB 3.1 A to USB 3.1 C  (Allekabels.nl)  Note: charge cable that comes with Quest is not usable.

Test applications in Oculus on PC:

  1. On Quest I had Apollo 11 Quest running, so the PC version Apollo11 VR HD must be compared. This VR experience is much more detailed then the Quest version. Amazing how good the OLED display of the Quest is. Now the PC is processing the game in a detailed image.
  2. The same with Anne Frank House, much more details.
  3. FlyInside Flight Simulator works with the virtual Oculus controllers, but no hands!
  4. vSpatial virtual desktop in beta on the Quest I tested over WiFi and now over the link with the Oculus version.  Both apps connect to a virtual Windows10 64 bit Desktop running on VMware ESXi6.7 in my homelab. vSpatial Remote Manger is v1.0.7255.4019 is installed in the VM. Runs with no latency at all.
  5. Nice to play with Aircar. Sometimes Quest is freezing, while PC runs. Not available on Quest.
  6. Blade Runner is also a nice game to play on PC. Not available on Quest

vSpatial screen capture with CyberLink, just the running application on PC. Left screen is the physical Windows10 PC and the right screen is the virtual Windows10 desktop on VMware in my homelab. ( In Quest Bluetooth mouse and keyboard not working.)

cable:

https://www.allekabels.nl/usb-30-kabel/4545/1162801/usb-a-naar-usb-a-verlengkabel-30.html

https://www.allekabels.nl/usb-c-kabel/11518/1374443/usb-c-naar-usb-a-kabel-31.html

update: most applications do not work with hands, only controllers.

Steam VR games in Occulus Quest

Running Virtual Desktop in the Quest and added streaming apk with SideQuest, SteamVR games are running in the Quest. Screen Quest is live recorded in Quest itself !

I played some VR games like FlyInside and Google Earth VR in the Quest and was surprised by the quality. FlyInside is an flight sim where you really sitting in the cockpit. Most of buttons and handles are activated by touching with your virtual hands. Even sitting on a fixed chair, it feels very immersive to dive in a turn.

Flying in Google Earth VR is amazing. Search your home and fly around in 3D. Step in the 360 streetview and be really there.

135’’ monitor for € 500,- ?

Oculus Quest VR HMD!

The larger the monitor (or more), the more efficient you can work, has been known for years. Multiple application Windows side by side works a lot faster. What if you have a super large screen and a high resolution? What does that extra convenience cost? Is that possible for € 500?

Since a month I have had the Oculus Quest, the cable-less VR headset from Oculus. This 6dof HMD (6 degree of freedom head mounted display) with OLED screen is extremely suitable for use with a virtual desktop. The headset is connected via 5 GHz Wi-Fi network to a PC in the same network. The Quest App Virtual Desktop connects to the PC on which a stream client is installed. You can connect up to 4 PCs in this way. The video card of the PC sends a high resolution image to the headset. So you have a super monitor on your PC but then in Virtual Reality!

Everything that runs on your PC can now also be seen in the Oculus Quest. From all games to standard programs such as Word and the browser. Even 3D side by side movies are played in 3D with a VLC player. The environment in which that can be seen, can be an Auditorium or cinema. You sitting in front of the large screen, but also a virtual office is possible.

Working on the VR desktop

How can you type? Typing texts is done with the controllers, which takes a virtual keyboard and allows you to type two fingers. If you can type blind, then a Bluetooth keyboard can come true. Furthermore, with the pointer of the controller you can simply open all programs as if you were using a mouse.

You will think nicely, work in my own bubble, but what will it cost? First you need an Oculus Quest for € 450 (64 GB mem, you stream everything) and Virtual Desktop App of € 19.99 via the Oculus store. You can download the stream agents for different OSs on the Virtual Desktop site. You can also download the apk that Oculus had ordered to remove from the App: SteamVR games can also be streamed in VR to the headset! This apk can be placed on your HMD with SideQuest.

Once you have started the Virtual Desktop App you can choose which PC you want to connect, but that can also become automatic if you only have 1 PC of course. The image quality can be adjusted, but depends on the video card. I have a GeForce GTX 1660 Ti, the new NVidia without raytracing, comparable to the GTX 1070 Ti. You can see in the Virtual Desktop settings screen that the GPU is doing a good job. Ca. 80% with a frame rate of 72 Hz.

VMware Horizon 7.9 virtual desktops

In addition to a physical PC connection, I have also connected a virtual desktop of VMware Horizon 7.8 with two monitors. Just add a streaming agent in the Linked Clone and AppVolumes in the Appstack with agents and ensure that the desktop is in the same network as the Wi-Fi of the Headset. Connect in the headset and you will see one monitor, but can switch between the available monitors. (or 4 in Horizon 7.9) screens. On a mobile headset like the Oculus Quest is only one screen visible because the processor power of the headset is less than an HMD like Oculus Rift, that is tethered to an GPU in the PC. Quality of course dependents on the video card in the server. A vGPU system is highly recommended. VMware Horizon 7.9 supports now NVidia T4 cards.

note: only NVidia drivers with vGPU pass-trough can accessed. VMware VGA driver cannot connect!

Virtual workspace in VR/AR?

My last presentation on the VMUG TechCon in March was all about how the journey of VR/AR is running into the future. After a few years there are several new products to make 2019 the year of VR.

VR creates an immersive virtual world. AR let you enhance the real world with digital add-ons. Better display’s, wireless and easy to use 6dof (6 degree of freedom) are available now. The best HMD (head mounted displays) are the HMD with more than 180 degree FOV (field of view). StarVR, X-TAL and consumer friendly PIMAX produce these. All connected to a big PC.

I was waiting for the new Oculus Quest and happy to be an owner now. After a few weeks working with this device, I’m very excited about the potential of this headset. No wires, easy setup and 6dof. Streaming the user view to Chromecast v3 on a big TV is great for the others, watching why you are running around with funny moves.

Everything is bigger and immersed in the headset: You don’t need a big TV (3D) to watch movies ore Netflix. 360 photos and videos are now the ‘real’ world. With a stream application ALVR, it’s possible to stream content from you PC. SteamVR games run in the Quest. Not all high end games, but Google Earth VR is working well. Fly over your hometown in 3D and visit places on the whole world. Even the Desktop of your PC is on a very big screen available.

What if we can create a virtual workspace in VR with all the screens we need (more is more productive), team meetings virtual in the same room we live video communication? It’s possible with ‘BigScreen’ but more professional in vSpatial. This could be the workspace of the future. Running virtual desktops in the cloud and share with the team. vSpatial is working on the Quest version. I can’t wait its ready.

Flying around the world to meet members in the project is reduced with this technology. It save more time and CO2 , save the environment. Just to drink a beer together we must physically meet, so do not replace all by virtual. All my earlier bought stuff and profession experience is coming together in the Oculus Quest. My first 3D video camera, Samsung Gear360 camera and virtual desktops. If you see the right path, every investment in time and money is worth of it. Join the journey!

Stand van VR/AR okt 2018

Vorig jaar hield ik een presentatie op NLVMUG UserCON2017 met de stelling is VR ready voor het datacenter. Ik gaf een klein overzicht van de stand van zaken over hardware op dat moment en wat de beperkingen waren. Uiteindelijk zei ik dat de software in de Cloud kan draaien, maar een directe koppeling van een highend HDM een latency probleem zou geven.

Voor de duidelijkheid nog even de betekenis van de afkortingen:            

HDM  Head Mounted Display
PPI pixels per inch (meer is beter)
FOV Field of View (breedte gezichtsveld) groter is beter
 IPD   Pupil Distance
6DoF 6 Degrees of Freedom, 6 richtingen, ook in de ruimte
3DoF 3 Degrees of Freedom, 3 richtingen zoals bij 360 video
Latency  Vertraging op de connectie
EyeTracking Pupil wordt gevolg t.b.v. rendering of meten waar je naar kijkt. Dit zal rekenkracht reduceren en daarmee data overdracht
SDE Screen Door Effect, afstand tussen de pixels, zodat er licht tussendoor komt bij LCD schermen. (Bekijk eens je telefoonscherm met een vergrootglas)

Nu een update van wat er nu beschikbaar is en wat er gaat komen. Ik gaf aan dat er een paar belangrijke hardware optimalisaties moesten komen op wat er toen beschikbaar was. Dat was de FOV (Field of View) die nu 100-110°graden is terwijl het normale zicht wat we hebben ca. 190° is. Verder de pixeldichtheid ppi met de resolutie van het scherm, hoe hoger hoe beter. Derde punt is of je een zware pc nodig hebt om de Headset op aan te sluiten of dat de headset AllinOne is, dus alle techniek in de bril.

Vandaag de dag zijn er nieuwe HMD (Head Mounted Displays) op de markt gekomen, maar ook nieuwe snellere videokaarten van nVIDIA. Was de snelste 1080ti (€ 850,-) , nu is er de 2080ti (€ 1350,-).

MSI 1080ti

                                                                 2080ti met realtime raytracing.

Daarnaast zijn er AllinOne headsets gekomen als de Oculus-GO en telefoons met OLED en grote schermen voor in een losse VR bril. Daarover later meer. Van best naar minder.

StarVR

Beste Headset was toen de StarVR. Deze is door IMAX geadopteerd om een highend VR beleving te krijgen. Een FOV van 210°, OLED schermen van hoge kwaliteit en 90 Hz refreshrate met auto IPD (pupil afstand). Helaas was die niet voor de consumenten markt beschikbaar en anders gigantisch duur. Nu is er een nieuwe versie: de StarVR One. Beschikbaar voor de kapitaalkrachtige consument, hoewel er geen prijs beschikbaar is, zul je daar waarschijnlijk wel een middenklasse auto voor kunnen kopen. FOV van 210° breed en 130° hoog, eyetracking om precies het deel waar je naar kijkt in hoge resolutie te laten zien, wat enorm in data zal schelen. Elk OLED scherm per oog wordt aan een eigen video kaart aangesloten. Dat zegt iets over de pc die er achter zit!

Update 09-01-2019

Helaas is de ontwikkeling stop gezet van de StarVR One eind vorig jaar. Waarschijnlijk zal dit het eind inluiden van de HDM. Ook heeft IMAX besloten de locaties met de StarVR te sluiten.

Pimax

OK stapje terug dan naar de gewonere consument: de Pimax ‘8k’ en ‘5k’. Ik richt me even op de ‘5k’. De headset van Pimax heeft ook een super FOV van 200°, maar heeft een LCD scherm. De lenzen geven een beeld wat voor games erg goed is. Omdat de LCD aangelicht moet worden, zal er in donkere scenes, zoals bij horror games in donkere ruimtes, altijd een grijzig beeld zijn. Het is niet als bij OLED uit is echt zwart. Bij LCD zal er altijd wat achtergrond licht doorkomen, waardoor het donker grijs wordt. De prijs zal ergens boven de € 1000,- voor de ‘8k’ uitkomen. De ‘8k’ variant heeft een hogere resolutie, maar heeft ook een stevige video kaart nodig. De verschillende videobloggers zijn wild enthousiast. Eén keer met een FOV van 200° een game gespeeld en de gewone headsets met 110° is een stap terug. Richtprijs $ 699,- voor de ‘5k’.

2560 × 1440 px (QHD) per eye, FOV 200°

update 09-01-2019

De pimax wordt eindelijk geleverd aan de backers. Op de CES 2019 is de versie met OLED schermen gepresenteerd. YouTubers als Sebastian Ang is razend enthousiast (MRTV) Dit is de beste na de StarVR wat voor consumenten te koop is.

Oculus

Voor games wil je een headset met controllers met een 6DoF (6 graden van vrijheid). In september heeft Oculus de Oculus Quest aangekondigd voor $ 399,- en die is voorjaar 2019 beschikbaar. OLED schermen, 6DoF, IPD (oog afstand in te stellen) en twee touch controllers. En dat alles Wireless, dus een AllinOne zonder PC. Dit wordt een betaalbare game headset voor de massa.

De Oculus-GO die nu beschikbaar is, is ook een AllinOne headset met OLED, maar is 3DoF (projectie zit vast aan je hoofd) en heeft alleen een controler om het menu aan te sturen. Er kan in een persoonlijke bioscoop naar YouTube worden gekeken. Goed voor 360° video en simpele games. De Oculus GO is er in twee smaken wat betreft de opslag: 32 GB voor €229,- en 64 GB voor ca. € 264,- de games kun je op de headset plaatsen.

 

Smart Phones

Samsung Note9 heeft een groot OLED scherm en past in een Samsung Gear bril. Ook dit is dan een AllinOne geworden.

Schermgrootte 6.4 inch
Resolutie 2960 x 1440
Schermtype Amoled
Pixeldichtheid 514 ppi

Apple XS MAX is een smartphone met OLED scherm. Deze moet in een losse VR bril (bijv. de Zeiss VR OnePlus) worden geplaatst om ook als AllinOne te werken.

Schermgrootte 6.5 inch
Resolutie 2688 x 1242
Schermtype Super Amoled
Pixeldichtheid 458 ppi

3D 360° Filmcamera’s

Op het Facebook event waar de Oculus Quest is gelanceerd, werd ook de nieuwe 3D 360°camera Manifold getoond. De beelden die de camera levert, zijn zelfs met 6DoF te zien. Voorwerpen in de diepte bewegen als je iets opzij stapt. Dit is wat we in het echt ook ervaren. De intensiteit van de beleving is zo vele malen groter. Zeker geen consumenten camera.

    

Consumenten camera zou de Sonicam kunnen zijn. 3D 360° en met spatial audio. ($3999,-)

bronnen: @Road2VR, @UPloadVR, VoodoDE VR en MRTV on YouTube, Azerty, product sites en VRDays2018.

Verhuizen in IT land moeilijk?

Na 16 jaar van een Amerikaanse provider (powweb.com) naar een Deense (one.com) overstappen, gaat dat lukken? De grootste uitdaging was een WordPress blog van 2007 overzetten, de rest was niet zo ingewikkeld. Zou alles wel goed meekomen? foto’s e.d. Na een week kan ik zeggen: het meeste werkt vandaag weer. (17 sept DNS om).

Helaas ging de 1migration tool van de wordpress niet goed. Dus die handmatig overzetten via ftp. Gelukkig heeft one.com veel HowTo’s. De juiste content importeren in de nieuwe DB en de historie van 10 jaar is weer terug.

Nog een beetje finetunen en alles is ‘up and running’, ook de mail. Alleen een andere relayserver zoeken voor mobiel verzenden.

Het kost wat testen en mailaccounts checken, maar het is te doen!